Existuje mnoho důvodů pro zavedení managementu kvality podle ISO 9001:
- prokazatelná kontrola managementu kvality podle mezinárodního standardu a nastavení procesů v organizaci
- skutečná příležitost pro zvýšení orientace na zákazníka a jeho spokojenost
- snížení množství stížností, úspora nákladů, zvýšení efektivity a právní jistoty
- trvalé zaměření na procesy a jejich zlepšování, snížení množství procesů a skrytých nákladů
- podpora firemního rozvoje, interní komunikace, motivace a odpovědnosti zaměstnanců
- úspěšná certifikace vede v mnoha oborech k možnosti zalistování do seznamu dodavatelů a zlepšení image organizace
- dobrý základ pro organizace, které čelí dalším požadavkům daného oboru nebo jiným požadavkům (životní prostředí nebo BOZP)
- zvýšení hodnoty organizace
- dobrý základ pro organizace usilující o Business Excellence
Systémy řízení kvality slouží ke zlepšení výkonnosti organizace, provádění změn udržitelným způsobem zaměřeným na budoucnost a vývoj efektivních procesů.
Požadavky ISO 9001 jsou nastaveny obecně, proto je ISO 9001 vhodná pro organizace všech oborů a velikostí - od malých podniků až po globální korporace.
Systém managementu kvality dle ISO 9001 zajišťuje, že je organizace schopna plnit nejen požadavky zákazníků, ale i právní požadavky kladené na její produkty a služby. To také přináší jistotu, že organizace neustále pracuje na zlepšování spokojenosti svých zákazníků. Aby toto bylo zajištěno, je ve standardu zakotven procesně orientovaný přístup. To v sobě zahrnuje důslednou orientaci na procesy, jejich další rozvoj za užití PDCA cyklu (plan-do-check-act), jakož i průběžné hodnocení rizik a příležitostí.
Procesně orientovaný přístup přináší výhody pro organizace:
- porozumění požadavkům, rizikům a interakcím
- optimalizace procesů s ohledem na přidanou hodnotu
- dosahování efektivního výkonu a výsledků procesu
- neustálé zlepšování procesů v souladu se strategickými cíli organizace
Kontext organizace
Kontext organizace je zásadní pro základní návrh systému managementu kvality (QMS). Jaké klíčové faktory ovlivňují organizaci, jaké jsou její limity a jak může efektivně dosahovat strategických cílů? Zavedení úspěšného systému řízení kvality vyžaduje zdroje, dovednosti zaměstnanců a v neposlední řadě také správnou dokumentaci.
Vedení
Vedení má povinnost vytvořit rámcové podmínky pro implementaci systému řízení kvality a působit jako vzor.
Plánování
Při plánování je třeba stanovit cíle, zohlednit rizika i příležitosti.
Provoz
Procesní orientace je základním stavebním kamenem systému řízení kvality, od očekávání zákazníků až po vývoj a dodávku.
Hodnocení výkonu
Při hodnocení výkonu je nutná orientace na výsledky.
Zlepšování
V dynamickém a složitém obchodním prostředí je zásadní systematický přístup vedoucí k trvalému zlepšování.