25. Říj 2021

nejdůležitější informace o systému ochrany whistleblowerů kompaktně a přehledně

Ochrana oznamovatelů (whistleblowerů) v soukromém i veřejném sektoru

V říjnu 2019 schválila EU „Směrnici č.2019/1937 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie“, kterou mají všechny členské státy EU povinnost implementovat do prosince 2021 jakožto minimum právní ochrany whistleblowerů.

Experti qualityaustria Eckehard Bauer, MSc, prokurista pro rozvoj systémů řízení bezpečnosti, kontinuity podnikání, rizik, compliance a dopravy a Mag.iur. Martin Fridl, partner a produktový expert pro oblast compliance a protikorupčních systémů řízení vám přinášejí všechny důležité informace.

Časový plán:

  • implementace směrnice EU do národních právních úprav do 17. prosince 2021 (nyní v běhu),
  • určení odpovědného národního orgánu, který bude odpovědný za oznámení porušení a jejich zpracování
  • postupná účinnost pravidel dle velikosti organizace
    • více než 249 zaměstnanců: 17. prosince 2021 povinné interní oznamovací kanály
    • 50–249 zaměstnanců: povinné dodržování pro tyto menší organizace od 17. prosince 2023

Rozsah aplikace

Do rozsahu působnosti spadá jakékoli oznámení o porušení nebo možném porušení práva EU. To ve zkratce znamená:

  • Ustanovení směrnice se vztahují pouze na oznámení porušení právních předpisů v určitých oblastech práva EU např.:
    • porušení týkající se zadávání veřejných zakázek (zadávacích řízení), dotací a finančních podpor, veřejného zdraví,
    • ochrany soukromí, ochrany údajů a předpisů o vnitřním trhu („volný pohyb pracovníků“).
  • Na pochybení v jiných oblastech, tedy jiných témat, např. diskriminace (nutno podotknout, že v této oblasti je zrovna největší počet případů) - se však směrnice nevztahuje.

Postup - systém tří stupňů oznamování:

  1. interní oznámení,
  2. externí oznámení a
  3. zveřejnění (obsahuje veřejně dostupné informace).

Základním pravidlem je, že před externím oznámením musí být nejprve vyčerpány interní oznamovací možnosti (kanály). Za splnění určitých podmínek je možné se obrátit přímo na odpovědné orgány (tzv. externí oznámení). Nejsou-li, například, po interním oznámení přijata „vhodná opatření“ nebo neexistuje-li žádný vnitřní systém pro oznamování porušení, případně, pokud nefungují pravidla a procesy oznamování či mají-li oznamovatelé od počátku "dostatečný důvod" předpokládat, že by porušení mohlo zjevně ohrozit „veřejný zájem“, mohou tito oznamovatelé informace o porušení rovnou zveřejnit (např. publikovat do médií). Zveřejňování informací by mělo být podle směrnice povoleno pouze ve výjimečných případech, nicméně požadavky na to jsou v ní popsány velmi obecně a v praxi je možné očekávat poměrně složité otázky ohledně výkladu.

Co je po právní stránce důležité pro celý systém oznamování a nakládání s informacemi od whistleblowerů?

  • bezpečné navržení, nastavení a provozování systému oznamování (čl. 9.1.a)
  • potvrzení o přijetí oznámení do sedmi dnů (čl. 9.1.b)
  • označení oznamovatele nebo jeho pracoviště (oddělení) (čl. 9 odst. 1 písm. c) - pozor na zajištění nezávislosti!
  • řádné sledování anonymních a neanonymních oznámení (čl. 9 odst. 1 písm. d-e)
  • rychlá odpověď do tří měsíců (čl. 9 odst. 1 písm. f)
  • záruka důvěrnosti (čl. 16)
  • soulad s GDPR (čl. 17)
  • dokumentace oznámení (čl. 18)

Podporu při zavádění procesů a systémů oznamování najdeme v následujících normách systému managementu:

  • ISO 37001 (protikorupční systém řízení) a
  • v částech ISO 37301 (systém řízení compliance).

Chcete se dozvědět více? Napište nám!

Team

JUDr. Mgr. Aneta Zichová

compliance a protikorupční systémy řízení odeslat e-mail

Network partner

Mag.iur. Martin Fridl

Network Partner, produktový specialista pro oblast compliance, ISO 37001 a ISO 37301 odeslat e-mail

Network partner

Eckehard Bauer, MSc

prokurista pro oblast BOZP, business development, řízení rizik, compliance a transport odeslat e-mail

Team

Ing. Matúš Kisela, Ph.D.

regionální zástupce SK, produktový specialista pro oblast integrovaných systémů řízení a informační bezpečnost odeslat e-mail

23. Zář 2022

Bezplatný webinář 29. 9. 2022

první ze série webinářů "Firmy a kvalita - osvědčená řešení" (v německém jazyce)

21. Zář 2022

Série článků od 3 odborníků: část 2.

Podpora digitalizace prostřednictvím integrovaného systému řízení

15. Zář 2022

GRI – globální iniciativa pro podávání zpráv

Nová verze standardu GRI

29. Srp 2022

Quality Austria získala ocenění kununu Top Company 2022

Oblíbený zaměstnavatel

25. Srp 2022

Série článků od 3 odborníků: část 1.

Digitální dvojče

09. Srp 2022

Co jsme se v posledních letech dozvěděli o digitalizaci

Digitalizace - získané zkušenosti

24. Čvn 2022

5 kamenů úrazu, kterým je třeba se vyhnout

Na co dát pozor při zavádění systému řízení

16. Čvn 2022

9. červen Světový den akreditace

Udržitelnost ekonomického růstu & životní prostředí

08. Čvn 2022

Světový den bezpečnosti potravin v roce 2022

Bezpečnější jídlo, lepší zdraví

20. Kvě 2022

Online workshop 6. 6. 2022

ISO 27002:2022

19. Kvě 2022

Podpora v dnešní zrychlené době

Jak může systém řízení pomoci vytvořit lepší strukturu

03. Kvě 2022

Online workshop 12. 5. 2022

Bezpečnost výměny informací

+420 733 180 494