28. duben - Světový den bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Vytváření bezpečného a zdravého pracovního prostředí
Světový den bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se každoročně koná 28. dubna. V roce 2023 se zaměřuje na problematiku bezpečného a zdravého pracovního prostředí jako jednoho ze základních práv. Dnešní den opět využíváme jako příležitost k zamyšlení nad tím, jak učinit práci bezpečnější a zdravější.
Základní informace o cestě a její směřování
V roce 1984 vyhlásila International Labour Organisation (ILO) - Mezinárodní organizace práce (MOP) tento den akcí s cílem vytvořit bezpečné, zdravé a důstojné pracovní podmínky na celém světě. Od té doby slouží tento akční den ke zvyšování povědomí a informovanosti a jeho ústředními body jsou každoročně obměňované akce.
V červnu 2022 se MOP rozhodla zařadit "bezpečné a zdravé pracovní prostředí" do rámce Základních zásad a práv při práci MOP. Při této příležitosti byly rovněž vyhlášeny dvě úmluvy (č. 155 o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a č. 187 o podpůrném rámci pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci).
Před pandemií se téma bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti týkalo bezpečnosti strojů, osobních ochranných pomůcek a ergonomie práce u pracovního stolu. S tlakem na digitalizaci nebo globalizaci byla z této skutečnosti vyvozena další, nová, dalekosáhlá opatření, například důležitou otázkou se stala i bezpečnost v home office. Podniky obecně musí být v oblasti podpory zdraví na pracovišti dynamičtější a přizpůsobivější,"
říká Klaus Weitmann, šéf oddělení Business Development pro řízení bezpečnosti, kontinuity podnikání, rizik, bezpečnosti, dodržování předpisů a dopravy ve společnosti Quality Austria.
Dobře vybavený systém a know-how
Systémy řízení bezpečnosti podporují preventivní činnosti s ohledem na bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců a proaktivně pomáhají zvládat problémy související s bezpečností. Se systémem řízení podle ISO 45001 jsou všechny bezpečnostní činnosti ve firmách systematicky podporovány - to může navíc zvýšit konkurenční výhodu na trhu i důvěru zákazníků a partnerů.
Zároveň je důležitá informovanost a know-how, aby bylo možné se na případnou mimořádnou událost včas připravit. Velkým přínosem může být, když má organizace propojené znalosti mimo jiné o právních základech i o typických prvcích systémů řízení bezpečnosti a ochrany zdraví, jako je bezpečnostní politika, pracovní lékařství, hlášení a informační systémy nebo připravenost na nehody a mimořádné události.
Quality Austria proto nabízí na jedné straně veřejná školení, jako je mezinárodně uznávaná (akreditovaná) série kurzů o řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nebo školení pro provozní manažery, a na druhé straně také mnoho interních školení - ta mohou probíhat ve vaší firmě, v kruhu kolegů a manažerů na základě případových studií z vašich oborů.
Nenechte si utéct už žádnou z novinek, které pro vás připravujeme:
- zaregistrujte si odběr našeho pravidelného newsletteru qualityaustria & CIS times!
- sledujte nás na Facebooku či Linkedin
- ohledně školení a certifikací nás kontaktujte prostřednictvím: našeho emailu.